Een woordje uitleg over de Tangotermen...

TANGOTERMEN OP EEN RIJTJE (gepikt van de Tangofabriek "El Sur"):

Abrazo — Één van de meest kenmerkende aspecten van de tangodans: de omhelzing. 


Barrida — Van het Spaanse “barrer” (vegen) De voet van de ene partner veegt de voet van de andere weg en verplaatst die voet zonder het contact te verliezen. Barridas worden gedaan langs de binnenkant of de buitenkant van de voet .

TIP : Het leiden en het volgen van een Barrida gebeurt niet vanuit de voet, maar vanuit het bovenlichaam. Argentijnen houden van voetbal en tango, alleen niet tegelijk…

Basico — klassieke basispas in 8 tellen


Boleo  — Van “bolear “- gooien:  Dan man leidt de vrouw in een achterwaartse ocho (zie verder), maar brengt haar terug voor ze de stap kan zetten, het losse been van de vrouw wordt daardoor in de lucht “geworpen”. Een boleo kan zowel hoog als laag worden uitgevoerd, links of rechts én zelfs door de leider.

TIP : Ontspan dat been!!!  En probeer je niet al op voorhand klaar te houden.


Cabeceo — Van “cabeza”; hoofd.  Niet echt een stap of figuur, maar wel belangrijk in tango.  Het is een heel traditionele manier om een danspartner te selecteren van op afstand tijdens een salon.  Door oogcontact en knikjes naar de vrouw en naar de dansvloer, vraag je haar  ten dans. Als een dame niet met een heer wil dansen, zal ze erg haar best doen niet te kijken…en blijft het mannelijke ego toch intact, want niemand heeft het gezien… De cabeceo is erg delicaat aangezien er veel ruimte is voor misverstanden.  Meer dan 1 vrouw vond het moeilijk om het verschil te zien tussen een hoofdknik als begroeting of een uitnodiging om te dansen.

TIP : Respecteer de traditie maar weet dat het niet de enige manier is om iemand ten dans te vragen.

Caricias — Strelingen: Deze zachte streling met het been of de schoen langs een deel van het lichaam van de partner is een typische beweging voor de vrouw. Maar laat dat de mannen niet  tegenhouden!  Caresses kunnen variëren van subtiel tot extravagant…

TIP : Go for it girls.

Colgada — Normaal werken beide dansers erg hard om in hun eigen as te blijven, maar de bedoeling van deze beweging is dat vrouw en man dezelfde as delen…Dat gebeurt door het gewicht van hun heupen uit de as te zenden.  De heupen gaan in omgekeerde richting en dienen zo als tegengewicht.  Deze beweging verreist wel een beetje vertrouwen van zowel de leider als de volger.  Colgadas kunnen zowel draaiend als stilstaand worden gedaan.

TIP : Draaien is leuk!

Cortina — een muzikaal intermezzo tussen twee tanda's 


Cruzada — kruispas. In de traditionele basispas valt de kruispas op de vijfde tel

Cuartas — houdingen: Danshoudingen worden plots aangehouden als een dramatisch hoogtepunt op het einde van een nummer.

TIP : Deze “poses” zijn een must voor foto’s. Een ideetje voor de volgende kerstkaart?

Cunita — “Wieg”.  Een voor – en achterwaartse wiegende beweging op de muziek. Erg nuttig om van richting te veranderen. Deze beweging kan zowel naar rechts als naar links draaiend worden gedaan, met de rechter – of de linkervoet voor en kan zoveel herhaald worden als gewenst.

TIP : Less is more …

Enrosque — Van “ enroscar” – ronddraaien.  Deze beweging creëert een torsie in het lichaam doordat het bovenlichaam in één richting gaat terwijl het onderlichaam stil blijft. Normaal een beweging voor de man. Hij creëert en laat de torsie ook weer los terwijl de vrouw rond hem danst en draait.

TIP : Een erg moeilijke beweging om te leren, maar het werk dubbel en dik waard aangezien het mogelijkheden biedt voor heel wat spectaculair  uitziende bewegingen..

Gancho — Van  het Spaanse “haak”. Wanneer een danser een van zijn benen rond het been van zijn partner haakt. Een gancho kan zowel door de man als de vrouw worden gedaan, aan de rechter of de linkerkant, langs de buiten – of de binnenkant van het been en zelfs door de twee partners tegelijk. Dan spreken we over een dubbele  Gancho.  Kortom,  het aantal mogelijkheden is alleen beperkt door je eigen creativiteit.

TIP : Telkens je een gancho doet bestaat het risico dat je je partner een stevige trap geeft. Tenzij je daar een goeie reden voor hebt, kan je serieuze schade vermijden door je voet ontspannen en laag over de grond te houden  terwijl het voorbij het been van je partner passeert.

Giro — draai: Een draaiende stap of figuur.

TIP : Was een giro maar zo simpel als de uitleg erover.  Het is een complex maar ook erg mooi element in de tango, absoluut de moeite om te beheersen. 


Lapiz — Penseel: De teen of de binnenkant van de vrije voet  (die zonder gewicht) “tekent” cirkelvormige bewegingen op de grond terwijl je intussen draait of wacht op het standbeen (dat met het gewicht op). Deze beweging is typisch iets wat de leider doet terwijl de vrouw rond hem stapt.

TIP : Je evenwicht moet echt eerst in orde zijn voor je de vrije voet kan bewegen zonder om te vallen of je partner mee tegen de grond te trekken.

Milonga — Muziekstijl, de oer-tango… maar ook een plek waar wij, tangueros and tangueras (jullie dus), gaan tango dansen. In België ook wel “salon” genoemd.  Elke milonga heeft zijn eigen stijl en sfeer.

TIP :Naar een milonga gaan is de reden waarom we leren tango dansen!

Milonguero — ook hier meerdere betekenissen:
1. iemand die vaak naar de milonga gaat. In het verleden had deze term in Buenos Aires een negatieve klank; iemand die vaak ging dansen en het dus vaak laat maakte, kwam weinig aan werken toe: werkschuw tuig! Soms kwam zelf de politie erbij, om de wat hogere hakken van de herenschoenen af te hakken
2. iemand die graag uitsluitend gesloten danst



Pista — la pista is de dansvloer

Postura — houding. benedenhelft van het lichaam geaard, torso recht en open, schouders onstpannen


Porteño/a — bewoner van Buenos Aires ( puerto = haven )


Ochos Adelante — Ocho voor : We tekenen een “8” op de vloer door de volgende sequentie  te  herhalen:  een voorwaartse stap, een draai en een volgende voorwaartse stap. De truc is om de stappen en de draai in een vloeiende beweging te krijgen.

TIP : De ocho is een van de oudste stappen in tango. Het dateert van de tijd dat vrouwen rokken tot op de vloer droegen en op vuile vloeren dansten. Aangezien de man de voeten van de vrouw niet direct kon zien en de kwaliteit van haar dans dus moeilijk kon beoordelen, keek hij  naar de, al dan niet perfecte,  8-figuren die ze achterliet op de vuile vloer..

Ochos Atras — Ocho achter: Dezelfde figuur, alleen wordt  de draai nu gedaan tussen twee achterwaartse stappen.

TIP : Wanneer je de achterwaartse stap doet, kom dan eerst terug in je eigen as voor je de draai inzet. Dat moet ervoor zorgen dat jij niet omvalt en dat je je partner ook niet omduwt.

Parada — Van parar – stoppen: De man stopt de vrouw, gewoonlijk wanneer ze terugstapt in een ocho achter of in een draai. Als het goed geleid wordt, dan stopt de vrouw met haar voeten apart, een voor en een achter, en haar gewicht in het midden.  Zo kan ze naar geen enkele kant meer bewegen.

TIP : Probeer deze stap te leiden met een inwaartse druk op de rug van de vrouw en door een beetje druk naar benden te geven via de rechterhand van de vrouw naar de het centrum van haar lichaam toe.


Planeo — draai, glijden:  De man stapt voorwaarts, gewoonlijk met zijn linkervoet, terwijl hij draait, blijft zijn rechterbeen achter en glijdt over de vloer. De vrouw danst ondertussen een extra stap of twee rond hem. Kan ook gebeuren wanneer de man de vrouw plots stopt in het midden van een beweging en rond haar danst terwijl zij draait op haar standbeen en haar andere been uistrekt.

Sacada — Van het Spaanse werkwoord “sacar” dat “wegnemen” betekent.  We spreken van een sacada wanneer een danser de ruimte inneemt waar de partner staat.  Je ziet het tijdens een dans wanneer bijvoorbeeld de man, tussen de benen van zijn partner stapt op de plaats waar de partner net nog was.

TIP : Wees niet bang om een sacada te doen! Het werkt het best als je de stap met het nodige zelfvertrouwen zet.

Sandwich — Een voet, meestal die van de volger’ wordt letterlijk ‘gesandwiched’ tussen de twee voeten van de partner. Traditioneel bestaat een sandwich uit ocho achter – sandwich – ocho voor, maar er is heel wat meer mogelijk …

TIP : Dames, dit is dé gelegenheid om je “adornos” (versieringen) boven te halen, heren…wees een gentleman en gun je partner haar "moment de gloire"!


Sentada — een positie waarbij de dame op een knie van haar partner 'zit' 



TIP: Doe dit als je een ervaren danser bent en op een podium staat.

Tanda — Een serie van vier nummers, vaak van hetzelfde orkest.
 

Tanguero/a een fanatiek liefhebber van tangodans en tangomuziek
Tango de salon elegante manier van dansen in de salon
 

Tango fantasíapodiumtango
 

Zapatoschoen

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen